Rynek reklamy świetlnej, zwłaszcza w Polsce, jest bardzo mocno zróżnicowany pod względem cen i jakości produktów. Porównując ten sam produkt u różnych producentów możemy zauważyć znaczne różnice w cenie i jakości oferowanego wyrobu. Obecnie bardzo dużo klientów wybiera produkty po niższej cenie nie zwracając uwagi na szczegóły, które w niedalekiej przyszłości mogą dać o sobie znać. Jednym z tych szczegółów jest oświetlenie, które według nas jest najważniejszym elementem wyrobów świetlnych różnego rodzaju.

Dlaczego akurat oświetlenie jest najważniejsze? Powodów jest wiele. My jednak opiszemy tylko najważniejsze z nich.

Moduły czy taśmy LED?

Być może wiele osób nie zgodzi się z nami, jednak naszym zdaniem, taśmy LED nie nadają się do zastosowania w reklamie świetlnej. Pomimo, że budowa obu źródeł światła jest bardzo zbliżona, to taśmy LED mają zdecydowanie więcej wad niż zalet. Przede wszystkim moduły LED mają bardziej naturalną barwę światła, która nie powoduje przekłamania kolorów podświetlonej grafiki. Taśmy LED wraz z okresem użytkowania zmieniają swoją temperaturę barwową (tzn. barwa ociepla się wraz z okresem eksploatacji). Spowodowane jest to nieprawidłowym odprowadzaniem ciepła w taśmach. Moduły posiadają grube radiatory aluminiowe, które sprawiają, że temperatura modułu jest utrzymywana na optymalnym poziomie (moduł nie przegrzewa się).

Ponadto, taśmy LED posiadają bardzo poważną wadę. W przypadku uszkodzenia jednej z diod, nie ma możliwości jej wymiany. Oznacza to, że w celu naprawy trzeba wymienić cały odcinek świetlny (taśmę LED). Oświetlenie zbudowane na bazie modułów LED rozwiązuje ten problem. W przypadku uszkodzenia pojedynczego modułu jego wymiana jest bardzo prosta i tania.

Moc oświetlenia LED

Kolejnym ważnym czynnikiem oświetlenia jest jego jasność. Zbyt słabe oświetlenie sprawia, że reklama jest słabo widoczna, zaś zbyt mocne, może oślepiać klientów (a tego raczej nie chcemy). Na rynku dostępne są różne rodzaje diod i modułów. Najsłabsze dostępne diody, stosowane najczęściej w taśmach LED mam moc ok. 0.08W. Do prawidłowego oświetlenia grafiki ta moc jest niewystarczająca.

W modułach LED stosowane są diody o mocy 0.24W. W naszych produktach stosujemy dwa rodzaje modułów, w zależności od potrzeb:

  • 2 diodowe – moc: 0.72W
  • 3 diodowe – moc: 0.48W

Ilość modułów dobierana jest w taki sposób, aby maksymalnie wyeliminować zjawisko powstawania zacienionych obszarów na grafice przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej jasności reklamy.

Odpowiedni zasilacz

Kolejnym ważnym czynnikiem przy wyborze oświetlenia jest dobór zasilacza. To od niego zależy jakość energii elektrycznej przesyłanej do modułów LED. Dobry zasilacz musi być odporny na wszelkie problemy z siecią elektryczną (np. skoki napięcia). Awaria taniego zasilacza może spowodować trwałe uszkodzenie oświetlenia. Dodatkowo należy zwracać uwagę na stopień ochrony zasilacza (IP).

W naszych produktach stosujemy zasilacze marki MeanWell o stopniu ochrony IP67, które są odporne na warunki atmosferyczne, całkowite zanurzenie w wodzie oraz pył i kurz.